Een goede workflow is voor een fotograaf essentieel om tijd te besparen. Dit geldt zeker als er een tijdsdruk is voor het opleveren van de foto’s. Deze tijdsdruk is voor sportfotografen een vast gegeven. Zeker de sportfotografen die aan de landelijke media leveren weten niet beter. En deze tijdsdruk is in onze digitale wereld alleen maar toegenomen. Werd er vroeger van je verlangd dat je ‘s-avonds voor 21:00 uur de foto’s aanleverde omdat de drukpersen dan begonnen, tegenwoordig willen ze 1 minuut na het startsignaal al beschikken over wedstrijdbeelden.
De afgelopen maanden merkte ik elke keer dat ik achter liep. Ik begon zelfs berichtjes van mijn agent te krijgen met de opmerking waarom ik nog geen beelden online had. Ik was daar toch ook aanwezig? Dus werdt het tijd om eens kritisch naar mijn workflow te kijken en waarom ik toch zoveel achter liep op de rest.
Allereerst ben ik eens gaan kijken wat de bottleneck van mijn huidige workflow was en dus op welke punten ik veel tijd kon winnen. Mijn eerste conclusie was dat ik wat moest doen aan het aantal foto’s wat ik naar mijn laptop kopieerden. Bij een gemiddelde voetbalwedstrijd maak ik gauw zo’n 300 foto’s per helft en tijdens korfbalwedstrijden is dit vaak nog meer. Het importeren van de foto’s naar mijn laptop duurde veel te lang. Voordat ik klaar was om een selectie te maken was de rust al voorbij en moest ik eigenlijk weer aan de slag. Ik kon wel iets tijd winnen om al een selectie te maken terwijl de beelden naar mijn laptop werden gekopieerd maar niet genoeg om het begin van de tweede helft mee te maken. Dus ben ik eens om me heen gaan kijken hoe anderen dit probleem oplosten.
Waar ik me eerder al over verbaasde was het grote aantal fotografen wat aan het chimpen was tijdens de wedstrijd, althans dat dacht ik. Maar toen ik nog eens goed keek waren ze niet hun foto’s aan het bewonderen maar aan het selecteren. Ze selecteerde dus al in de camera en alleen de geselecteerde foto’s werden naar de laptop gekopieerd. Dat scheelt nogal, of je nu 300+ foto’s of 10 á 20 foto’s moet kopieëren. Hier was dus een behoorlijke tijdswinst te behalen.
Chimping is een informele term die wordt gebruikt in digitale fotografie om de gewoonte van het controleren van elke foto op de camera display (LCD) direct na de opname te beschrijven.
Het selecteren van foto’s op een 3,2 inch LCD scherm is wel iets lastiger dan op een 13 inch laptop scherm, maar ik hoef nu nog maar 10% van het aantal foto’s te importeren. Hoe beter ik het beoordelen van de foto’s op mijn camera onder de knie krijg, hoe minder ik naar mijn laptop hoef over te brengen. Dus er is nog meer winst te behalen, maar een groot stuk heb ik al gewonnen.
De tweede grote vertragende factor was het aanvullen van de metadata. Het is voor de media niet genoeg om aan te geven wanneer en waar de foto gemaakt is. Bij elke foto die ingestuurd wordt moet in de omschrijving vermeld worden wie er op de foto staat. Een omschrijving van een foto die ik maakte tijdens de korfbalfinale in de Ziggo Dome van 2016 heeft als omschrijving:
16-04-2016: Korfbal: TOP Quoratio v PKC SWK Groep: Amsterdam
Rebound van Nick Pikaar (TOP Quoratio #16) onder het toeziend oog van Laurens Leeuwenhoek (PKC SWKGroep #26)
Korfbal League Finale seizoen 2015-2016
De vertraging zit hem in het opzoeken van de namen. Nu wordt dit tijdens korfbal league wedstrijden ook steeds makkelijker omdat ik veel spelers nu wel bij naam ken, maar bij een nieuwe ploeg of bij voetbalwedstrijden moet ik dit meestal vanaf een blaadje opzoeken. En aangezien mijn korte termijn geheugen mij dikwijls in de steek laat, moet ik dezelfde speler meerdere keren opzoeken. Lastig, vooral als je dit tijdens de wedstrijd moet doen in een regenachtige omgeving terwijl je ook een oog op de wedstrijd moet houden voor het geval er iets interessants gebeurt.
Ook hier ging ik weer ‘spieken’ bij mijn collega’s. Kennen zij wel elke speler bij naam, zelfs als FC Augsburg op bezoek komt bij AZ’67? Ik ben redelijk goedgelovig maar zelfs ik trap daar niet in. Dus waarom zie ik hun niet met een velletje papier de namen opzoeken? Als ik op hun laptopscherm kijk zie ik niet iets bekends. Het blijkt dat niemand werkt met Lightroom of CaptureOne maar met een programma dat heet Photo Mechanic. Maar waarom gebruiken zij dit programma en wat doet het?
Na wat onderzoek op internet kom ik erachter dat het een programma is om de metadata aan te passen en aan te vullen. Het heeft hiervoor een aantal handige opties maar de meest in het oog springende is een optie code replacement. Het komt er kort op neer dat als je bijvoorbeeld de code \t16\ invult, het programma hier automatisch Nick Pikaar (TOP Quoratio #16) van maakt. Hiervoor moet je wel even een lijst met spelers en code’s maken maar dit kun je vooraf doen. Tijdens de wedstrijd hoef je alleen maar naar het nummer van de speler te kijken. Het programma doet de rest.
Dus in bovenstaand voorbeeld hoef ik alleen
Rebound van \t16\ onder het toeziend oog van \p26\
in te vullen. Het programma maakt daar dan het volgende van:
Rebound van Nick Pikaar (TOP Quoratio #16) onder het toeziend oog van Laurens Leeuwenhoek (PKC SWKGroep #26)
Een ander in het oog springende optie is de mogelijkheid om alleen de geselecteerde foto’s te importeren. Dit heb ik verder in geen enkel ander programma gezien en deze optie helpt me dus om het probleem met het aantal te importeren foto’s in te dammen. De foto’s die ik dan in mijn camera selecteer worden geïmporteerd en de anderen worden overgeslagen. Als ik dan een kwartier later weer ga importeren, dan neemt hij alleen de nieuwe, geselecteerde foto’s.
Het programma is geen RAW converter. Je kunt alleen foto’s bijsnijden in het programma. Dus geen mogelijkheden voor het aanpassen van de belichting, laat staan de wit balans. Dus voor fotografen die in het RAW formaat werken, waar ik er een van ben, moeten de geselecteerde foto’s nog wel door een RAW converter verwerkt worden en geëxporteerd worden naar het JPG formaat. Daarna kan het programma weer gebruikt worden om deze jpg’s te versturen naar de verschillende agentschappen met de ingebouwde FTP functie.
Met deze twee aanpassingen ben ik nu in staat om snel foto’s te importeren, de metadata aan te passen en te versturen. Enkele minuten na het start signaal heb ik al enkele foto’s online. Er is nog meer winst te halen door niet in het RAW formaat maar direct in het JPG formaat te fotograferen, maar hier ben ik nog niet klaar voor. Eerst deze workflow maar eens goed onder de knie krijgen zodat ik blindelings foto’s online kan zetten.
Resumerend is mijn workflow nu als volgt:
- Code Replacement tabellen maken.
Dit hoeft natuurlijk maar één keer. Je kunt meerdere tabellen aan Photo Mechanic koppelen. Ik heb dus voor elk team in de korfbal league een tabel en als ik bijvoorbeeld LDODK vs TOP moet fotograferen, koppel ik deze tabellen vooraf aan het programma. Je kunt ook tabellen tegen betaling downloaden. Zover ik heb kunnen vinden alleen voor de eredivisie voetbal. Maar het maken van zo’n tabel is zeer eenvoudig en kost hooguit 5 minuten per wedstrijd.
- Metedata template maken.
Dit zijn de metagegevens die voor alle foto’s gelijk zijn zoals copyright, fotograaf, omschrijving van de wedstrijd, enz. Deze gegevens zijn te bewaren en later weer in te lezen. Dus als je meerdere wedstrijden op een dag hebt kun je deze allemaal voorbereiden en vlak voor de wedstrijd de juiste template laden.
- Daarna gaan we fotograferen. Tijdens het fotograferen selecteer ik in de camera de foto’s die ik wil bewaren.
- Na ongeveer een kwartier wissel ik mijn memory kaart met een schone en kan ik de eerste foto’s importeren. Mijn camera is dus altijd klaar voor die bijzondere momenten.
- Ik loop even gauw de selecte na en beperk de selectie met 5, hooguit 10 foto’s. Van deze selectie vul ik de metadata aan.
- Daarna gaan de foto’s naar CaptureOne waar ik de witbalans, belichting en uitsnede aanpas. Vanuit CaptureOne exporteer ik deze foto’s als jpg met behoud van de metadata.
- Terug in Photo Mechanic verstuur ik de jpg’s naar mijn agent en de verkoop kan beginnen.
Stap 3 t/m 7 worden meerdere keren doorlopen. Aan het einde van de wedstrijd kijk ik nog even welke er online staan en of er nog andere zijn die ik online wil zetten. Daarna archiveer ik de foto’s met CaptureOne en zorg natuurlijk dat ze meegaan in de dagelijkse back-up (maar daar misschien later meer over).
Ik heb nog één wens aan de diverse sportbonden. Willen jullie niet alleen rugnummers maar ook borstnummers verplichten. Dat zou mijn werk een heel stuk verlichten.